15. heinäkuuta 2015

"Luuletko sä, et sun elämä ei voi koskaan paikalleen loksahtaa" - Kuulumisia ja oikeaa elämää

Olen ollut kamalan laiska kertoon mun yksityisemmistä asioista ja kuulumisista. Hiljattain sain kuitenkin kyselyä koulukuvioista ja muusta elämästä, joten ehkä nyt on hyvä hetki syventyä aiheeseen kun on toimiva konekin käytössä.

Hain kevään yhteishaussa lääkealalle, pääsin ja tarkoitus oli aloittaa syksyllä. Kävi kuitenkin niin onnekkaasti, että sain töitä, jotka menevät tällä hetkellä opiskelun edelle. Eihän se koulu mihinkään karkaa ja saan aikaa miettiä, että tätäkö mä nyt varmasti haluan, sillä osaan olla aika paha tuuliviiri. Itseasiassa oon jo nyt alkanut epäröidä alan suhteen, joten katsotaan taas ensi vuoden puolella, että mikä ammatti mua houkuttaakaan.

Keväällä kirjoitin varsin positiiviseen ja toiveikkaaseen sävyyn elämästä ja tulevasta, sillä mun entinen pomo kirjastosta näytti vihreää valoa. Mun oli tarkoitus palata siis kirjastoon ihan vain kesäksi, mutta suunnitelmaan tuli positiivinen muutos. Sain pitää alkukesän lomaa, jonka jälkeen aloitin kirjastossa ja näillä tiedoilla töitä on ainakin vuoden loppuun asti. Ette arvaakaan miten iloinen olin työpaikasta ja siihen päälle tieto työn kestosta kun oli jo täysin valmistautunut pelkästään kesätöihin.



Haloo Helsinki - Seitsemän miljardii

Saamassani kommentissa kysyttiin viihdynkö töissä. Jaa että viihdynkö? Ei ole tarkoitus kuulosta riemuidiootilta tai teennäiseltä, mutta ensimmäistä kertaa elämässäni voin sanoa nauttivani työstä. Monenmoista paikkaa on kokeiltu, monesti itketty ja panikoitu, mutta nyt on oikeasti jees nousta ja mennä töihin, vaikka samaan aikaan ystävät lomailevat. Toki tässä voi olla taas jotain uutuudenviehätystä, sillä ei se työttömän arkikaan aina namia ole, mutta tällä hetkellä toivon työn vain jatkuvan kunnes päätän olisiko tästä loppuelämän ammatiksi.

Mulla on jonkin verran aiempaa työkokemusta kirjastosta, mutta tällä kertaa työ tuntuu todelliselta. Teen tismalleen samoja töitä kuin muu henkilökunta eli takana on ne harjoittelija-ajat, jolloin ei tullut puhuttua asiakkaille ja poistuttua lastenosastolta. Välillä koen, että mun pitää vakuuttaa työkaverit osaamisestani ja hymyillä vain kun tullaan kädestä pitäen neuvomaan viidettä kertaa, mutta muuten meillä on hyvä ilmapiiri. En pelkää kysyä, sillä haluan oppia ja olla hyvä työssäni, koska kirjaston vakioasiakkaana tiedän miten hyvältä tuntuu saada asiantuntevaa palvelua sekä löytää kirjat helposti oikeilta paikoiltaan. 

Keväällä mulla oli myös stressi alkavasta putkiremontista ja asunnonmetsästyksestä, mutta mulla on selkeästi menossa joku hyvä vaihe elämässä, sillä sain tiedon, että remontti siirtyy liki vuodella. Mulla on siis hyvin aikaa miettiä seuraavaa asuntoa ja parempi niin, sillä ei tätä elämää osaa ennustaa.

4 kommenttia :

  1. onnea työpaikan johdosta!

    VastaaPoista
  2. kiva kuulla et sulla menee hyvin ! :)
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia tehtäviä kirjastotyö sisältää? Mulla on jotenkin mielikuva siitä että istutaan ja viedään kirjoja välillä paikoillaan, mutta mitä tapahtuukaan kulissien takana? :'')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanotaan vaikka näin, että mä ehdin istua päivän aikana alle 2 tuntia jolloin päivystetään siis lainaustiskillä palvellen asiakkaita ja hoitaen muita töitä siinä sivussa. Suurin osa päivästä menee siis kirjojen paikoilleen laitossa, sillä palautuksia tulee päivittäin hirveästi ainakin meidän melko suuressa kirjastossa. Lisäksi muista kirjastoista tulee joka aamu noin 10 laatikollista kirjoja, jotka pitää toimittaa paikoilleen ja mun vastuulla on myös kiertää päivittäin kirjasto varauslista kädessä eli etsin asiakkaille heidän varaamia kirjoja :D

      Näiden perusjuttujen lisäksi on neuvontapäivystystä, tapahtumasuunnittelua ja toteutusta, rikkoutuneen ja uuden aineiston käsittelyä sekä tietty kaiken hyllystä löytyvän aineiston inventointia. Paljon siis tapahtuu myös kirjaston takahuoneissa ja musta on ihan loistavaa ettei tekeminen lopu oikeastaan millään :D Ainoat tylsät hetket on iltavuorossa, jolloin on melko hiljaista, mutta henkilökuntaa on niin vähän ettei voi siirtyä takahuoneeseen tekemään muita töitä vaan pitää olla asiakkaiden saatavilla.

      Poista

Jätä ruusu tai risu, toive tai idea. Kaikki luetaan ja huomioidaan